Co mnie wyróżnia?
Każdy doświadczony trener ma swoją charakterystyczną formę pracy, którą stosuje bez względu na temat szkolenia jak również grupę uczestników. Ja przez lata pracy trenerskiej nauczyłem się wykorzystywać humor w pracy z uczestnikami.
Humor w pracy szkoleniowej to według mnie uniwersalne i niezawodne narzędzie. Stosowany z umiarem i w odpowiednim czasie ułatwia budowanie relacji uczestników z trenerem i pomaga uczestnikom wejść w pracę warsztatową.
Należy przy tym pamiętać o dwóch sprawach:
– żart, dowcip musi być powiedziany z wyczuciem nie może obrażać żadnej osoby, grupy społecznej nie może krzywdzić kogokolwiek, nie może również wywoływać trudnych emocji,
– warsztat nie może przerodzić się w show, na którym wszyscy dobrze się bawią, natomiast nie są realizowane cele szkolenia.
Poniżej zamieszczam kilka powodów, dla których stosuję humor podczas warsztatów i szkoleń.
– Atmosfera kreatywnej zabawy sprzyja rozluźnieniu uczestników, zmniejsza obawę przed popełnieniem błędu, otwiera uczestników na nowe doświadczenia i ułatwia im podejmowanie wyzwań (prowadzi do wniosku, że zły pomysł czy też błąd to nic złego).
– Humor poprawia nastrój, zwiększa zaufanie. Wesołość eliminuje inne emocje, które utrudniają pracę warsztatową takie jak; strach, lek, obawa, stres – człowiek nie może odczuwać dwóch wzajemnie wykluczających się emocji.
– Rozbawienie jest skutecznym środkiem na zbliżenie emocjonalne uczestników i rozładowanie napięcia.
– Humor sytuacyjny, zabawne metafory i analogie pozwalają lepiej zapamiętać i utrwalić omawiane treści.
– Humor, zabawa, kreatywność to te same przejawy odnajdywania nowych niestandardowych skojarzeń między rzeczami, pojęciami sytuacjami, które sprzyjają rozwojowi i angażują uczestników w pacę.